Trends

Influencer marketing wordt steeds belangrijker!

By augustus 21, 2019 september 4th, 2019 No Comments

Een beroep doen op influencers bij een marketing campagne is niks nieuws, maar het inzetten van influencers blijft groeien. Het is een simpele manier om met relatief weinig moeite een grote doelgroep te bereiken. Om influencers op een goede manier in te zetten bij je campagne, draait het niet alleen maar om het aantal volgers dat ze hebben. Het is van belang dat je vooraf een goede analyse maakt voor je de keuze maakt met welke influencer(s) je wilt werken.

‘100.000 volgers, dus dat zijn dan ook de mensen die ik bereik..’

Een groot aantal volgers betekent niet automatisch dat dat ook het aantal mensen is wat je bereikt. Over het algemeen ziet slechts 5% van de volgers het geplaatste bericht. Mocht je dus bijvoorbeeld een influencer benaderen die 100.000 volgers heeft, dan zien ongeveer 5000 volgers deze post. Dat scheelt dus 95.000 volgers (!). Kijk daarnaast ook altijd of de likes en reacties in verhouding staan met het aantal volgers die de influencer heeft. Wanneer een account met 100.000 volgers maar 500 likes heeft, dan weet je dat er ergens iets fout gaat. Het kan er natuurlijk aan liggen dat de geplaatste content niet interessant genoeg is en mensen het overslaan, maar een blik werpen op de namen in de volgerslijst zegt vaak al genoeg. Zijn het allemaal gekke namen met veel cijfers e.d., dan zijn het over het algemeen fake volgers.

Wat kost zoiets?

Een standaard prijs is er niet, want veel punten zijn van belang om tot de juiste prijs te komen. Natuurlijk speelt het aantal volgers een grote rol. Jij wilt immers gebruik maken van hun netwerk. Hoe meer volgers = hoe meer netwerk en dat maakt het automatisch ook duurder. Maar daarnaast zijn ook het aantal posts en eventuele content in de stories belangrijk. Één post op een tijdlijn is goedkoper dan 4 posts en 2 stories. Wil je influencer marketing op een goede manier inzetten, begroot het dan ook goed en houdt rekening met realistische bedragen. Je vraagt de bakker ook niet om een gratis brood, dus waarom zou je dan wel bij influencers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?

Keuzes maken

Voordat je een keuze maakt in de influencer(s) waar je mee samen wilt werken, is het belangrijk dat je weet op welke manier je hem en/of haar inzet en welk doel je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer kaarten verkopen voor je evenement of wil je liever een belangrijk onderwerp van je evenement aansnijden? Op basis van deze informatie ga je op zoek naar de influencer(s) die hier bij past/passen. Daarnaast is het soms interessanter om met micro-influencers (5000 tot 25.000 volgers) te werken. Over het algemeen hebben zij een hogere engagement rate, de posts zijn ‘echter’ en het voelt alsof de influencer een vriend of vriendin van je is. Ook betaal je niet de hoofdprijs en willen ze nog weleens iets meer doen dan gevraagd wordt, vaak omdat ze het merk of product leuk vinden.

Influencers inzetten op je evenement 

Één of meerdere influencers voorafgaand aan en tijdens je evenement is helemaal geen slecht idee. Bedenk, zoals hierboven al aangegeven, wel goed met welk doel je dit doet. Influencers met een hoge engagement rate kunnen zeker een boost geven aan de kaartverkoop van je evenement. Een meet & greet met de influencer tijdens het evenement is een goede trigger voor volgers om een kaartje te kopen en hun ‘idool’ te ontmoeten. Wil je bepaalde onderwerpen aansnijden van je evenement? Zorg dan voor een goede en duidelijke briefing en creëer samen met de influencer interessante content. Een nietszeggende foto met een stukje tekst zal niet veel doen, maar een video met een persoonlijk verhaal zal zeker wat aanwakkeren.